loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 259
دوشنبه 13 مرداد 1399 زمان : 19:41

پکیج تصفیه فاضلاب یک محفظه قابل حمل (پورتال) دفنی یا غیر دفنی است که با کمک گرفتن از بلوئرها، دیفیوزرها، لوله کشی های انتقال فاضلاب، کلر زن، واحد های انعقاد، ته نشینی و زلال سازی سعی در تصفیه فاضلاب بمنظور استفاده مجدد از پساب می نماید. پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی - انسانی پرکاربرد ترین دستگاه در تصفیه پسابهای صنعتی ، بیمارستانی ، مجتمع های مسکونی ، اداری و ... می باشند . قیمت این سیستم وابسته به پارامترهای زیادی است که ذیلا ضمن تشریح فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب ، نحوه طراحی و ساخت یا تولید آن را تشریح خواهیم نمود.



پکیج های تصفیه فاضلاب اعم از انسانی و یا بهداشتی و یا حتی صنعتی سیستم هایی هسستند با جنس بدنه فلزی ، پلی اتیلنی و یا کامپوزیت که بواسطه تجهیزات خاصی مورد استفاده درون آنها و طراحی دقیق توانایی دارد فاضلاب جامد و مایع خارج شده از مجتمع های مسکونی ، واحدهای بهداشتی و ... را تصفیه نمایند و جهت استفاده مجدد در اختیار کارفرما قرار دهند.

با همکاری دقیق تجهیزات ته نشینی ، هوادهی و گندزدایی درون این پکیج ها ، کارفرما قادر خواهد بود آبی بدون رنگ و بدون بو از قسمت انتهایی دستگاه تحویل بگیرد .


طراحی پکیج تصفیه فاضلاب

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب شامل مجموعه اقداماتی است که یک شرکت صنعتی با اخذ اطلاعات اولیه و مد نظر قرار دادن استاندارد آب خروجی نسبت به انها اقدام می نماید تا بتواند فاضلاب ورودی به پکیج را به آبی بی رنگ و بی بو و بدون ضرر برای محیط زیست تبدیل نماید.

برای طراحی پکیج تصفیه فاضلاب و تعیین ظرفیت و نهایتا ارائه قیمت می بایست چند پارامتر در اختیار کارشناس مربوطه قرار گیرد.

اولین پارامتر در تعیین ظرفیت سیستم های تصفیه فاضلاب میزان دبی خروجی از منبع تامین فاضلاب و در حقیقت میزان دبی ورودی به پکیج می باشد. پارامتر بعدی قابل اهمیت برای طراحی میزان آلایندگی پساب ورودی می باشد که بر اساس شاخص BOD5 و COD با مقدار PPM بیان می شود. بالا رفتن میزان آلودگی پساب ورودی به پکیج باعث بالا رفتن میزان فعالیت باکتریهای هوازی و نهایتا بالا رفتن قیمت پکیج تصفیه فاضلاب می گردد.

در نهایت بمنظور طراحی پکیج تصفیه فاضلاب باید به کارشناس مربوطه بفرمائید که از پساب خروجی از سیستم به چه منظوری استفاده خواهید نمود. چنانچه پساب خروجی از پکیج فاضلاب برای مصارف بهداشتی استفاده گردد می بایست فرآیند تصفیه فاضلاب کامل تر گردد.



نکات مهم در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب

گندزدایی فاضلاب هنگام بیرون آمدن از آن (پساب )، فرایندی است اجباری و باید در هر حالتی که تصفیه خانه طراحی شده باشد اجرا گردد.
در صورتی که تمام تاسیسات یک پکیج تصفیه فاضلاب به درستی کار کنند، می توان در مرحله دوم تصفیه آلودگی فاضلاب را 90 تا 96 درصد کاهش داد و این کاهش آلودگی برای برقراری ضوابط لازم جهت دفع فاضلاب به منبع های طبیعی آب حفظ بهداشت و پاک نگه داشتن محیط زیست کافی است.
ولی در صورتی که بخواهیم از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز درون شهرها استفاده کنیم باید مرحله سوم تصفیه فاضلاب پیشرفته یعنی تصفیه فاضلاب شیمیایی را تشکیل دهد لازم می باشد.
ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب در شهرهای ایران را می توان 50 تا 80 درصد انتخاب نمود. در مقابل ممکن است حدود 10 تا 30 درصد دبی فاضلاب خانگی را به صورت فاضلاب های غیر مجازی مانند آب های سطحی ناشی از بارندگی به فاضلاب خانگی افزود.
در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب و محاسبه مدت زمان توقف فضلاب در آنها ، باید نوسان های تولید فاضلاب در شهر نیز مورد توجه قرار گیرند.

بنا به طراحی صورت گرفته توسط طراح، کارفرما آب را بمنظور ریختن درون جوی آب و نهرها یا رودخانه ها، استفاده در آبیاری فضای سبز، شستشوی محوطه، شستشوی ماشین ها، پر کردن فلاش تانک ها و در کمترین کیفیت سرریز درون چاه جذبی تصفیه نماید.

تیم شرکت هلدینگ برتر پس از دریافت مشخصات و ظرفیت مورد نیاز از سوی کارفرما، اقدامات مربوط به طراحی، تهیه مستندات و نقشه های مکانیکال (سه بعدی و دو بعدی) پکیج های تصفیه فاضلاب مناسب، ارائه نقشه های فرایندی P&ID و PFD و نیز تدوین پروپوزال فنی و مالی مربوطه را در کوتاه ترین زمان ممکن جهت ارائه خدمت کارفرمایان و مشتریان محترم انجام داده و در صورت تایید طرح، صفر تا صد مراحل ساخت، انتقال و بهره برداری از پروژه را بر عهده می‌گیرد.

شرکت هلدینگ برتر، طرح سه بعدی پروژه را پیش از ساخت، به صورت واقعی و همانگونه که تحویل مشتری داده خواهد شد، ارائه میدهد تا بتوان دید مناسبی از ابعاد و جانمایی کلی مخازن و تجهیزات طرح را بدست آورد. همانند تصویر، نقشه های سه بعدی علاوه بر جانمایی مخازن نسبت به یکدیگر بصورت دید ایزومتریک، شامل جدول نامگذاری و مشخصات اجمالی هر قسمت اعم از ظرفیت و جنس هر کدام می باشد.

شرکت هلدینگ برتر به ارایه نقشه سه بعدی پروژه بسنده نکرده و نقشه های پلان و برش پکیج تصفیه فاضلاب را به همراه جزییات دقیق اندازه گذاری مطابق پروپوزال فنی ارائه شده به مشتری تقدیم می‌دارد. در این نقشه ها، پایپینگ و نحوه ارتباط واحدهای مختلف با یکدیگر به صورت شفافتری قابل مشاهده و درک خواهد بود.

یکی از مهمترین مشکلات امروز هر جایی که انسان با آن سر کار دارد اعم از بخش های صنعتی یا مراکز تفریحی و یا حتی مجتمع های مسکونی، استفاده مجدد از پساب خروجی از آن واحد می باشد. پساب خروجی از ساختمان بعد از تصفیه به مایعی بدون خطر تبدیل شده و قابل استفاده بمنظور استفاده مجدد توسط انسان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و ... می باشد.

شرح خدمات یکی از پیش فاکتوری های ارسالی : طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک (MBBR) با ظرفیت 150 متر مکعب در شبانه روز جهت مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز شامل واحد های متعادلساز از جنس پلی اتیلنی دفنی و واحدهای آشغالگیر، هوادهی، ته نشینی، ضدعفونی و هاضم لجن از جنس کربن استیل با پوشش اپوکسی به همراه پمپ های مستغرق فاضلابی، بلوئرهای هوادهی، دیفیوزرهای هوا، ایرلیفت پمپ لجن، پمپ تزریق کلر، پکینگ مدیا معلق، تابلو برق، لوله کشی و شیر آلات مربوطه مطابق با مشخصات فنی پیوست.


مزایای پکیج تصفیه فاضلاب

مهمترین اهداف استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از :

تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
پاک نگهداری محیط زیست
بازیابی فاضلاب
تولید کود طبیعی
تولید انرژی

اینکه چه روشی را در تصفیه فاضلاب استفاده کنیم موضوعی مهم در هر مجموعه است.


فلسفه پیدایش پکیج تصفیه فاضلاب

همزمان با زاد و ولد پر سرعت و رشد فزاینده جمعیت و توسعه جمعیت و شهرها ساخت مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی و بیمارستان های بزرگتر و هتل ها از دیگر نیازهای این توسعه جمعیت می باشد. بحران هایی که در صورت عدم چاره اندیشی در آینده، بشریت با آن روبرو خواهد بود، بحران غذا، آب، آموزش، اشتغال، بهداشت و ... خواهد بود.

به دلیل بالا رفتن تراکم واحد های مسکونی، اداری، تجاری و ... در شهرها، نیاز به احداث مجتمع های مسکونی و استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب سر راه پساب خروجی از این مجتمع ها بیش از پیش نمود پیدا کرد.

تصفیه فاضلاب یکی از مهمترین پارامترها در کمک به کشورهای مختلف در جبران کمبود منابع آبی می باشد چرا که آب برگشتی از منابع تولید پساب فاضلاب می تواند در چرخه تولید مورد استفاده قرار گیرد. در آینده همه بر این باورند جنگی در جهان رخ خواهد داد بعنوان جنگ بر سر منابع آبی

در این راستا همه کشورهای جهان در حال سرمایه گذاری در ساخت و تولید پکیج تصفیه فاضلاب انسانی بهداشتی جهت جلوگیری از هدر رفت منابع آب و استفاده حداکثری از پساب تولیدی از منبع تولید فاضلاب هستند.


سیستم تصفیه فاضلاب در ایران

در ایران نیز همچون سراسر جهان اهمیت تصفیه فاضلاب چند صباحی است بین دولتمردان برجسته شده و با اهرم فشار از طریق اداره محیط زیست و اداره آب و فاضلاب و صنایع و معادن به فکر بازیابی پساب تولیدی از منبع تولید پساب افتاده اند.

علی ای حال شرکت هلدینگ برتر بعنوان شرکتی پیشرو در این زمینه آمادگی خود را جهت تولید یا در حقیقت ساخت و نصب پکیج تصفیه فاضلاب انسانی، بهداشتی، بیمارستانی، کارواش، قالیشویی و ... اعلام می نماید.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب می تواند کمک شایانی به کشور بمنظور مقابله با بی آبی که هم اکنون دامنگیر کشور شده است، نماید.

در حال حاضر با توجه به فشار روز افزون اداره محیط زیست بر کارخانجات بمنظور استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب شرکتهای فعال در زمینه آب و فاضلاب از چندی پیش اقدام به طراحی این پکیجها جهت بازیافت بخشی از آب مصرفی کارخانجات صنعتی بعنوان یکی از پرمصرف ترین منابع تولیدکننده فاضلاب نمودند.

در ایران بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، روزانه شاهد مطرح شدن بحث هایی منجمله افزایش قیمت حامل های انرژی و آب می باشیم.

نظر به اینکه بهای تمام شده این اقلام با قیمت فروش آنها در حال حاضر تفاوت فاحشی دارد، بکارگیری روش های بازیافت مواد جامد و سیستم های تصفیه پسابها را روز به روز مقرون به صرفه تر می نماید.


لزوم وجود پکیجهای تصفیه فاضلاب در کارخانجات

وجود پکیج تصفیه فاضلاب در کارخانجات باعث می شود این کارخانه ها بتوانند از پساب خود دوباره در خط تولید استفاده نمایند. امروزه هزینه های گزاف انتقال آب از کانال های انتقال آب شهری به شهرک های صنعتی و یا ساخت تصفیه خانه های بزرگ آب در جهان موجب آن گردیده است دولتمردان از طریق وضع قوانین سخت گیرانه ای کارخانجات را موظف به خرید و یا ساخت پکیج تصفیه فاضلاب نمایند. برای خرید با کارشناسان ما تماس گرفته تا تمام دیتای فنی را برای شما پیش فاکتور نمایند .

بطور مثال شرکتی همچون فولاد بناب که روزانه بیش از 80 مترمکعب آب مصرف می نماید در صورت استفاده از پکیج تصفیه پساب می تواند روزانه 480.000 تومان آب را صرفه جویی نموده و به چرخه تولید بازگرداند.

هزینه نصب یک سیستم هوازی برای شرکت فولاد بناب معادل 350 میلیون تومان برآورد شده است که در صورت محاسبه آب بهای مصرفی می توان به راحتی پی برد که این شرکت ظرف مدت دو سال می تواند هزینه پرداخت شده را پس انداز نماید و بعد از دو سال نسبت به سرمایه گذاری این مبلغ در سایر فعالیت ها اقدام نماید.


انواع فاضلاب

تقسیم بندی فاضلاب

فاضلاب از نظر منابع تولید به دو دسته

فاضلاب بهداشتی معروف به فاضلابهای بیوشیمیایی که اجزاء تشکیل دهنده آنها عمدتاً مواد آلی تجزیه پذیر می باشند (فاضلاب تولیدی منازل مسکونی، فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری، بیمارستانها، و ...)
فاضلاب صنعتی معروف به فاضلابهای شیمیایی که اجزاء تشکیل دهنده آنها مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر می باشند (فاضلاب تولیدی مراکز صنعتی و تولیدی همچون فاضلاب کارخانه لبنی و یا سایر انواع فاضلاب)

تقسیم میشود.

منابع تولید فاضلابهای بیوشیمیایی عمدتاً صنایع غذایی، دامداری ها، فاضلابهای انسانی، آشپزخانه و رستوران ها و . . . می باشند و منابع تولید فاضلابهای شیمیایی را عمدتاً صنایع شیمیایی، پالایشگاهها، پتروشیمی ها، صنایع نساجی، صنایع فولاد، صنایع سیمان و کاشی سازی ها و . . . تشکیل می دهند.

مشخصات فاضلاب بهداشتی (Domestic wastewater) :

خواص فاضلابهای بهداشتی یا خانگی در سطح یک کشور تقریبا یکسان و تنها غلظت آنها بسته به مقدار مصرف سرانه آب در شهرها تغییر می کند. رنگ فاضلاب خانگی نشان دهنده عمر آن است. (فاضلاب تازه : خاکستری ، فاضلاب کهنه : تیره و سیاه )

بوی فاضلاب ناشی از گازهایی است که در اثر متلاشی شدن مواد آلی بوجود می آید . بوی فاضلاب کهنه بیشتر ناشی از گاز H2S می باشد.(گاز هیدروژن سولفوره : فعالیت باکتری های بی هوازی ، گاز کربنیک : مهمترین گازی است که از کار باکتری های هوازی تولید می شود.)

فاضلاب های خانگی خالص و تازه معمولا حالتی خنثی و یا متمایل به قلیایی دارند . با شروع عمل گندیدگی درجه اسیدی فاضلاب کاهش می یابد. ( افزایش دما : افزایش سرعت عمل گندیدن)

همچنین به علت فعالیت باکتریها، درجه گرمای فاضلاب معمولا بیشتر از درجه گرمای آب در همان محیط است. مقدار مواد خارجی آن در حدود 0.1 درصد و بقیه آنرا آب تشکیل می دهد که نزدیک به نیمی از آنرا مواد آلی و بقیه آنرا مواد معدنی تشکیل می دهد. وزن مخصوص فاضلاب در حدود 0.99 تن بر متر مکعب است.

مشخصات فاضلاب های صنعتی (Industrial wastewater) :

خواص فاضلاب های صنعتی و پساب کارخانه ها کاملا بستگی به نوع فرآورده کارخانه دارد . بطور مثال پساب خروجی از کارخانه تولید سنگ آهن با آنالیز فاضلاب خروجی از کارخانه تولید شیر و لبنیات از زمین تا آسمان متفاوت است . در هر صورت تمامی صنایع بمنظور برخورداری از خدمات شرکتهای فنی و مهندسی بمنظور ساخت، نصب و راه نادازی سیستمهای تصفیه فاضلاب موظف هستند آنالیز فاضلاب خروجی و دبی را به تیم طراحی ارائه نمایند.



همانطور که ذکر شد "پکیج تصفیه فاضلاب" سیستمی است که فضولات خروجی از جوامع کوچک را تصفیه و تبدیل به آبی روان و بی رنگ جهت استفاده مجدد می نماید. همه جوامع هم به‌ صورت جامد و هم مایع فضولات تولید می کنند. بخش مایع این فضولات، فاضلاب نامیده می شود.

در واقع فاضلاب اساسا همان آب مصرفی است که در نتیجه کاربردهای مختلف آلوده شده است. فاضلاب از 99 درصد آب تشکیل شده است و تصفیه فاضلاب مجموعه فرآیندهایی است که موجب پالایش و کاهش آلودگی فاضلاب می گردد.


پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی یک از انواع مدل های سیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی است که دقیقا وظیفه دارد فاضلاب آلوده، بد بو و کدر خروجی از کمپ ها، ساختمان ها و مجتمع های مسکونی را تصفیه نماید تا بتواند تائیدیه های مورد نیاز بمنظور استفاده مجدد از پساب خروجی از واحد های فوق را فراهم نماید.

جنس بدنه پکیج فاضلاب انسانی می تواند پلی اتیلن باشد و در زیر زمین دفن گردد تا کمترین جا را اشغال کند یا می تواند فلزی باشد و در بالاترین نقطه ساختمان همچون پشت بام قرار گیرد و یا کامپوزیت باشد که هم قابلیت دفنی و هم غیر دفنی را داشته باشد.

طراحی سیستم تصفیه فاضلاب انسانی وابسته به چند پارامتر اصلی است از جمله دبی فاضلابی که از ساختمان خارج می شود ، میزان بار آلودگی فاضلابی که از مجتمع ها استخراج می گردد و اینکه پساب بعد از خروج از پکیج به چه منظوری استفاده می گردد.


پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مشتمل است بر دستگاه تصفیه فاضلاب انسانی، بیمارستانی، هتل و هر جایی که فاضلاب خروجی از آن از نوع بهداشتی باشد.

لذا می توان گفت پکیج فاضلاب انسانی یک بخش کوچک از پکیجهای فاضلاب بهداشتی است.

این پکیج همانطور که از نام آن نیز پیداست فاضلاب بهداشتی خروجی از منبع تولید کننده فاضلاب بهداشتی را به پسابی زلال، بی بو و بی رنگ بمنظور اخذ تائیدیه اداره محیط زیست، استفاده مجدد از پساب تصفیه شده و ... تبدیل می نماید.


انواع پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج فلزی بمنظور تصفیه فاضلاب بیمارستان
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی مجتمع مسکونی
پکیج پلی اتیلن یا فلزی تصفیه فاضلاب کارخانجات صنعتی
پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی کارواش
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی کشتارگاه
پکیج فاضلاب انسانی کمپ کارگری
پکیج فاضلاب بهداشتی و صنعتی پالایشگاه
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی هتل

* یکی از مهمترین موارد استفاده از آب خروجی پکیج تصفیه فاضلاب , تامین آب فلاش تانک ها , تامین آب و آبیاری فضای سبز هتل , آپارتمانها و بیمارستان ها و ... میباشد .

پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی در واقع سیستم کامل با ابعاد کوچکتر است که شامل تمامی واحدهای فرآیندی می باشد.

ترکیبات فاضلاب بهداشتی تقریبا مشخص است و میزان آلایندگی (BOD5) نهایتا به عدد 250PPM نخواهد رسید لیکن سطح آلایندگی پساب تصفیه شده خروجی تا 28PPM قابل کاهش است که در این حالت از پساب خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب می توان بمنظور شستشوی محوطه و ماشین آلات نیز استفاده نمود.

واحدهای مورد استفاده در طراحی انواع پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی وجود ندارد لیکن مثلا در آشپزخانه باید قبل از ورود پساب به دستگاه از چربیگیر استفاده نمود.

قیمت و خرید دستگاه تصفیه فاضلاب از شرکت صنعتی هلدینگ برتر در لینک زیر:

https://mahaab.com/product-category/sewage-treatment-package

پکیج تصفیه فاضلاب یک محفظه قابل حمل (پورتال) دفنی یا غیر دفنی است که با کمک گرفتن از بلوئرها، دیفیوزرها، لوله کشی های انتقال فاضلاب، کلر زن، واحد های انعقاد، ته نشینی و زلال سازی سعی در تصفیه فاضلاب بمنظور استفاده مجدد از پساب می نماید. پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی - انسانی پرکاربرد ترین دستگاه در تصفیه پسابهای صنعتی ، بیمارستانی ، مجتمع های مسکونی ، اداری و ... می باشند . قیمت این سیستم وابسته به پارامترهای زیادی است که ذیلا ضمن تشریح فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب ، نحوه طراحی و ساخت یا تولید آن را تشریح خواهیم نمود.



پکیج های تصفیه فاضلاب اعم از انسانی و یا بهداشتی و یا حتی صنعتی سیستم هایی هسستند با جنس بدنه فلزی ، پلی اتیلنی و یا کامپوزیت که بواسطه تجهیزات خاصی مورد استفاده درون آنها و طراحی دقیق توانایی دارد فاضلاب جامد و مایع خارج شده از مجتمع های مسکونی ، واحدهای بهداشتی و ... را تصفیه نمایند و جهت استفاده مجدد در اختیار کارفرما قرار دهند.

با همکاری دقیق تجهیزات ته نشینی ، هوادهی و گندزدایی درون این پکیج ها ، کارفرما قادر خواهد بود آبی بدون رنگ و بدون بو از قسمت انتهایی دستگاه تحویل بگیرد .


طراحی پکیج تصفیه فاضلاب

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب شامل مجموعه اقداماتی است که یک شرکت صنعتی با اخذ اطلاعات اولیه و مد نظر قرار دادن استاندارد آب خروجی نسبت به انها اقدام می نماید تا بتواند فاضلاب ورودی به پکیج را به آبی بی رنگ و بی بو و بدون ضرر برای محیط زیست تبدیل نماید.

برای طراحی پکیج تصفیه فاضلاب و تعیین ظرفیت و نهایتا ارائه قیمت می بایست چند پارامتر در اختیار کارشناس مربوطه قرار گیرد.

اولین پارامتر در تعیین ظرفیت سیستم های تصفیه فاضلاب میزان دبی خروجی از منبع تامین فاضلاب و در حقیقت میزان دبی ورودی به پکیج می باشد. پارامتر بعدی قابل اهمیت برای طراحی میزان آلایندگی پساب ورودی می باشد که بر اساس شاخص BOD5 و COD با مقدار PPM بیان می شود. بالا رفتن میزان آلودگی پساب ورودی به پکیج باعث بالا رفتن میزان فعالیت باکتریهای هوازی و نهایتا بالا رفتن قیمت پکیج تصفیه فاضلاب می گردد.

در نهایت بمنظور طراحی پکیج تصفیه فاضلاب باید به کارشناس مربوطه بفرمائید که از پساب خروجی از سیستم به چه منظوری استفاده خواهید نمود. چنانچه پساب خروجی از پکیج فاضلاب برای مصارف بهداشتی استفاده گردد می بایست فرآیند تصفیه فاضلاب کامل تر گردد.



نکات مهم در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب

گندزدایی فاضلاب هنگام بیرون آمدن از آن (پساب )، فرایندی است اجباری و باید در هر حالتی که تصفیه خانه طراحی شده باشد اجرا گردد.
در صورتی که تمام تاسیسات یک پکیج تصفیه فاضلاب به درستی کار کنند، می توان در مرحله دوم تصفیه آلودگی فاضلاب را 90 تا 96 درصد کاهش داد و این کاهش آلودگی برای برقراری ضوابط لازم جهت دفع فاضلاب به منبع های طبیعی آب حفظ بهداشت و پاک نگه داشتن محیط زیست کافی است.
ولی در صورتی که بخواهیم از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضاهای سبز درون شهرها استفاده کنیم باید مرحله سوم تصفیه فاضلاب پیشرفته یعنی تصفیه فاضلاب شیمیایی را تشکیل دهد لازم می باشد.
ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب در شهرهای ایران را می توان 50 تا 80 درصد انتخاب نمود. در مقابل ممکن است حدود 10 تا 30 درصد دبی فاضلاب خانگی را به صورت فاضلاب های غیر مجازی مانند آب های سطحی ناشی از بارندگی به فاضلاب خانگی افزود.
در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب و محاسبه مدت زمان توقف فضلاب در آنها ، باید نوسان های تولید فاضلاب در شهر نیز مورد توجه قرار گیرند.

بنا به طراحی صورت گرفته توسط طراح، کارفرما آب را بمنظور ریختن درون جوی آب و نهرها یا رودخانه ها، استفاده در آبیاری فضای سبز، شستشوی محوطه، شستشوی ماشین ها، پر کردن فلاش تانک ها و در کمترین کیفیت سرریز درون چاه جذبی تصفیه نماید.

تیم شرکت هلدینگ برتر پس از دریافت مشخصات و ظرفیت مورد نیاز از سوی کارفرما، اقدامات مربوط به طراحی، تهیه مستندات و نقشه های مکانیکال (سه بعدی و دو بعدی) پکیج های تصفیه فاضلاب مناسب، ارائه نقشه های فرایندی P&ID و PFD و نیز تدوین پروپوزال فنی و مالی مربوطه را در کوتاه ترین زمان ممکن جهت ارائه خدمت کارفرمایان و مشتریان محترم انجام داده و در صورت تایید طرح، صفر تا صد مراحل ساخت، انتقال و بهره برداری از پروژه را بر عهده می‌گیرد.

شرکت هلدینگ برتر، طرح سه بعدی پروژه را پیش از ساخت، به صورت واقعی و همانگونه که تحویل مشتری داده خواهد شد، ارائه میدهد تا بتوان دید مناسبی از ابعاد و جانمایی کلی مخازن و تجهیزات طرح را بدست آورد. همانند تصویر، نقشه های سه بعدی علاوه بر جانمایی مخازن نسبت به یکدیگر بصورت دید ایزومتریک، شامل جدول نامگذاری و مشخصات اجمالی هر قسمت اعم از ظرفیت و جنس هر کدام می باشد.

شرکت هلدینگ برتر به ارایه نقشه سه بعدی پروژه بسنده نکرده و نقشه های پلان و برش پکیج تصفیه فاضلاب را به همراه جزییات دقیق اندازه گذاری مطابق پروپوزال فنی ارائه شده به مشتری تقدیم می‌دارد. در این نقشه ها، پایپینگ و نحوه ارتباط واحدهای مختلف با یکدیگر به صورت شفافتری قابل مشاهده و درک خواهد بود.

یکی از مهمترین مشکلات امروز هر جایی که انسان با آن سر کار دارد اعم از بخش های صنعتی یا مراکز تفریحی و یا حتی مجتمع های مسکونی، استفاده مجدد از پساب خروجی از آن واحد می باشد. پساب خروجی از ساختمان بعد از تصفیه به مایعی بدون خطر تبدیل شده و قابل استفاده بمنظور استفاده مجدد توسط انسان در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، آشامیدنی و ... می باشد.

شرح خدمات یکی از پیش فاکتوری های ارسالی : طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیکی راکتور بیوفیلمی با بستر متحرک (MBBR) با ظرفیت 150 متر مکعب در شبانه روز جهت مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز شامل واحد های متعادلساز از جنس پلی اتیلنی دفنی و واحدهای آشغالگیر، هوادهی، ته نشینی، ضدعفونی و هاضم لجن از جنس کربن استیل با پوشش اپوکسی به همراه پمپ های مستغرق فاضلابی، بلوئرهای هوادهی، دیفیوزرهای هوا، ایرلیفت پمپ لجن، پمپ تزریق کلر، پکینگ مدیا معلق، تابلو برق، لوله کشی و شیر آلات مربوطه مطابق با مشخصات فنی پیوست.


مزایای پکیج تصفیه فاضلاب

مهمترین اهداف استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از :

تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم
پاک نگهداری محیط زیست
بازیابی فاضلاب
تولید کود طبیعی
تولید انرژی

اینکه چه روشی را در تصفیه فاضلاب استفاده کنیم موضوعی مهم در هر مجموعه است.


فلسفه پیدایش پکیج تصفیه فاضلاب

همزمان با زاد و ولد پر سرعت و رشد فزاینده جمعیت و توسعه جمعیت و شهرها ساخت مجتمع های اداری، تجاری و مسکونی و بیمارستان های بزرگتر و هتل ها از دیگر نیازهای این توسعه جمعیت می باشد. بحران هایی که در صورت عدم چاره اندیشی در آینده، بشریت با آن روبرو خواهد بود، بحران غذا، آب، آموزش، اشتغال، بهداشت و ... خواهد بود.

به دلیل بالا رفتن تراکم واحد های مسکونی، اداری، تجاری و ... در شهرها، نیاز به احداث مجتمع های مسکونی و استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب سر راه پساب خروجی از این مجتمع ها بیش از پیش نمود پیدا کرد.

تصفیه فاضلاب یکی از مهمترین پارامترها در کمک به کشورهای مختلف در جبران کمبود منابع آبی می باشد چرا که آب برگشتی از منابع تولید پساب فاضلاب می تواند در چرخه تولید مورد استفاده قرار گیرد. در آینده همه بر این باورند جنگی در جهان رخ خواهد داد بعنوان جنگ بر سر منابع آبی

در این راستا همه کشورهای جهان در حال سرمایه گذاری در ساخت و تولید پکیج تصفیه فاضلاب انسانی بهداشتی جهت جلوگیری از هدر رفت منابع آب و استفاده حداکثری از پساب تولیدی از منبع تولید فاضلاب هستند.


سیستم تصفیه فاضلاب در ایران

در ایران نیز همچون سراسر جهان اهمیت تصفیه فاضلاب چند صباحی است بین دولتمردان برجسته شده و با اهرم فشار از طریق اداره محیط زیست و اداره آب و فاضلاب و صنایع و معادن به فکر بازیابی پساب تولیدی از منبع تولید پساب افتاده اند.

علی ای حال شرکت هلدینگ برتر بعنوان شرکتی پیشرو در این زمینه آمادگی خود را جهت تولید یا در حقیقت ساخت و نصب پکیج تصفیه فاضلاب انسانی، بهداشتی، بیمارستانی، کارواش، قالیشویی و ... اعلام می نماید.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب می تواند کمک شایانی به کشور بمنظور مقابله با بی آبی که هم اکنون دامنگیر کشور شده است، نماید.

در حال حاضر با توجه به فشار روز افزون اداره محیط زیست بر کارخانجات بمنظور استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب شرکتهای فعال در زمینه آب و فاضلاب از چندی پیش اقدام به طراحی این پکیجها جهت بازیافت بخشی از آب مصرفی کارخانجات صنعتی بعنوان یکی از پرمصرف ترین منابع تولیدکننده فاضلاب نمودند.

در ایران بعد از اجرای طرح تحول اقتصادی و کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، روزانه شاهد مطرح شدن بحث هایی منجمله افزایش قیمت حامل های انرژی و آب می باشیم.

نظر به اینکه بهای تمام شده این اقلام با قیمت فروش آنها در حال حاضر تفاوت فاحشی دارد، بکارگیری روش های بازیافت مواد جامد و سیستم های تصفیه پسابها را روز به روز مقرون به صرفه تر می نماید.


لزوم وجود پکیجهای تصفیه فاضلاب در کارخانجات

وجود پکیج تصفیه فاضلاب در کارخانجات باعث می شود این کارخانه ها بتوانند از پساب خود دوباره در خط تولید استفاده نمایند. امروزه هزینه های گزاف انتقال آب از کانال های انتقال آب شهری به شهرک های صنعتی و یا ساخت تصفیه خانه های بزرگ آب در جهان موجب آن گردیده است دولتمردان از طریق وضع قوانین سخت گیرانه ای کارخانجات را موظف به خرید و یا ساخت پکیج تصفیه فاضلاب نمایند. برای خرید با کارشناسان ما تماس گرفته تا تمام دیتای فنی را برای شما پیش فاکتور نمایند .

بطور مثال شرکتی همچون فولاد بناب که روزانه بیش از 80 مترمکعب آب مصرف می نماید در صورت استفاده از پکیج تصفیه پساب می تواند روزانه 480.000 تومان آب را صرفه جویی نموده و به چرخه تولید بازگرداند.

هزینه نصب یک سیستم هوازی برای شرکت فولاد بناب معادل 350 میلیون تومان برآورد شده است که در صورت محاسبه آب بهای مصرفی می توان به راحتی پی برد که این شرکت ظرف مدت دو سال می تواند هزینه پرداخت شده را پس انداز نماید و بعد از دو سال نسبت به سرمایه گذاری این مبلغ در سایر فعالیت ها اقدام نماید.


انواع فاضلاب

تقسیم بندی فاضلاب

فاضلاب از نظر منابع تولید به دو دسته

فاضلاب بهداشتی معروف به فاضلابهای بیوشیمیایی که اجزاء تشکیل دهنده آنها عمدتاً مواد آلی تجزیه پذیر می باشند (فاضلاب تولیدی منازل مسکونی، فاضلاب مجتمع های اداری و تجاری، بیمارستانها، و ...)
فاضلاب صنعتی معروف به فاضلابهای شیمیایی که اجزاء تشکیل دهنده آنها مواد شیمیایی تجزیه ناپذیر می باشند (فاضلاب تولیدی مراکز صنعتی و تولیدی همچون فاضلاب کارخانه لبنی و یا سایر انواع فاضلاب)

تقسیم میشود.

منابع تولید فاضلابهای بیوشیمیایی عمدتاً صنایع غذایی، دامداری ها، فاضلابهای انسانی، آشپزخانه و رستوران ها و . . . می باشند و منابع تولید فاضلابهای شیمیایی را عمدتاً صنایع شیمیایی، پالایشگاهها، پتروشیمی ها، صنایع نساجی، صنایع فولاد، صنایع سیمان و کاشی سازی ها و . . . تشکیل می دهند.

مشخصات فاضلاب بهداشتی (Domestic wastewater) :

خواص فاضلابهای بهداشتی یا خانگی در سطح یک کشور تقریبا یکسان و تنها غلظت آنها بسته به مقدار مصرف سرانه آب در شهرها تغییر می کند. رنگ فاضلاب خانگی نشان دهنده عمر آن است. (فاضلاب تازه : خاکستری ، فاضلاب کهنه : تیره و سیاه )

بوی فاضلاب ناشی از گازهایی است که در اثر متلاشی شدن مواد آلی بوجود می آید . بوی فاضلاب کهنه بیشتر ناشی از گاز H2S می باشد.(گاز هیدروژن سولفوره : فعالیت باکتری های بی هوازی ، گاز کربنیک : مهمترین گازی است که از کار باکتری های هوازی تولید می شود.)

فاضلاب های خانگی خالص و تازه معمولا حالتی خنثی و یا متمایل به قلیایی دارند . با شروع عمل گندیدگی درجه اسیدی فاضلاب کاهش می یابد. ( افزایش دما : افزایش سرعت عمل گندیدن)

همچنین به علت فعالیت باکتریها، درجه گرمای فاضلاب معمولا بیشتر از درجه گرمای آب در همان محیط است. مقدار مواد خارجی آن در حدود 0.1 درصد و بقیه آنرا آب تشکیل می دهد که نزدیک به نیمی از آنرا مواد آلی و بقیه آنرا مواد معدنی تشکیل می دهد. وزن مخصوص فاضلاب در حدود 0.99 تن بر متر مکعب است.

مشخصات فاضلاب های صنعتی (Industrial wastewater) :

خواص فاضلاب های صنعتی و پساب کارخانه ها کاملا بستگی به نوع فرآورده کارخانه دارد . بطور مثال پساب خروجی از کارخانه تولید سنگ آهن با آنالیز فاضلاب خروجی از کارخانه تولید شیر و لبنیات از زمین تا آسمان متفاوت است . در هر صورت تمامی صنایع بمنظور برخورداری از خدمات شرکتهای فنی و مهندسی بمنظور ساخت، نصب و راه نادازی سیستمهای تصفیه فاضلاب موظف هستند آنالیز فاضلاب خروجی و دبی را به تیم طراحی ارائه نمایند.



همانطور که ذکر شد "پکیج تصفیه فاضلاب" سیستمی است که فضولات خروجی از جوامع کوچک را تصفیه و تبدیل به آبی روان و بی رنگ جهت استفاده مجدد می نماید. همه جوامع هم به‌ صورت جامد و هم مایع فضولات تولید می کنند. بخش مایع این فضولات، فاضلاب نامیده می شود.

در واقع فاضلاب اساسا همان آب مصرفی است که در نتیجه کاربردهای مختلف آلوده شده است. فاضلاب از 99 درصد آب تشکیل شده است و تصفیه فاضلاب مجموعه فرآیندهایی است که موجب پالایش و کاهش آلودگی فاضلاب می گردد.


پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی یک از انواع مدل های سیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی است که دقیقا وظیفه دارد فاضلاب آلوده، بد بو و کدر خروجی از کمپ ها، ساختمان ها و مجتمع های مسکونی را تصفیه نماید تا بتواند تائیدیه های مورد نیاز بمنظور استفاده مجدد از پساب خروجی از واحد های فوق را فراهم نماید.

جنس بدنه پکیج فاضلاب انسانی می تواند پلی اتیلن باشد و در زیر زمین دفن گردد تا کمترین جا را اشغال کند یا می تواند فلزی باشد و در بالاترین نقطه ساختمان همچون پشت بام قرار گیرد و یا کامپوزیت باشد که هم قابلیت دفنی و هم غیر دفنی را داشته باشد.

طراحی سیستم تصفیه فاضلاب انسانی وابسته به چند پارامتر اصلی است از جمله دبی فاضلابی که از ساختمان خارج می شود ، میزان بار آلودگی فاضلابی که از مجتمع ها استخراج می گردد و اینکه پساب بعد از خروج از پکیج به چه منظوری استفاده می گردد.


پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مشتمل است بر دستگاه تصفیه فاضلاب انسانی، بیمارستانی، هتل و هر جایی که فاضلاب خروجی از آن از نوع بهداشتی باشد.

لذا می توان گفت پکیج فاضلاب انسانی یک بخش کوچک از پکیجهای فاضلاب بهداشتی است.

این پکیج همانطور که از نام آن نیز پیداست فاضلاب بهداشتی خروجی از منبع تولید کننده فاضلاب بهداشتی را به پسابی زلال، بی بو و بی رنگ بمنظور اخذ تائیدیه اداره محیط زیست، استفاده مجدد از پساب تصفیه شده و ... تبدیل می نماید.


انواع پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی

پکیج فلزی بمنظور تصفیه فاضلاب بیمارستان
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی مجتمع مسکونی
پکیج پلی اتیلن یا فلزی تصفیه فاضلاب کارخانجات صنعتی
پکیج فلزی تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی کارواش
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی کشتارگاه
پکیج فاضلاب انسانی کمپ کارگری
پکیج فاضلاب بهداشتی و صنعتی پالایشگاه
سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی هتل

* یکی از مهمترین موارد استفاده از آب خروجی پکیج تصفیه فاضلاب , تامین آب فلاش تانک ها , تامین آب و آبیاری فضای سبز هتل , آپارتمانها و بیمارستان ها و ... میباشد .

پکیجهای تصفیه فاضلاب بهداشتی در واقع سیستم کامل با ابعاد کوچکتر است که شامل تمامی واحدهای فرآیندی می باشد.

ترکیبات فاضلاب بهداشتی تقریبا مشخص است و میزان آلایندگی (BOD5) نهایتا به عدد 250PPM نخواهد رسید لیکن سطح آلایندگی پساب تصفیه شده خروجی تا 28PPM قابل کاهش است که در این حالت از پساب خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب می توان بمنظور شستشوی محوطه و ماشین آلات نیز استفاده نمود.

واحدهای مورد استفاده در طراحی انواع پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی وجود ندارد لیکن مثلا در آشپزخانه باید قبل از ورود پساب به دستگاه از چربیگیر استفاده نمود.

قیمت و خرید دستگاه تصفیه فاضلاب از شرکت صنعتی هلدینگ برتر در لینک زیر:

https://mahaab.com/product-category/sewage-treatment-package

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 99
  • بازدید کلی : 5297
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی